torsdag, april 14, 2011

En trädgård utan gift och konstgödsel

För mig känns det självklart att inte använda gift eller konstgödsel. Jag vill att trädgården ska växa ur en jord där mask och mikroorganismer trivs. Jag gillar tanken med att ha ett kretslopp i trädgården där jag använder avfall och gräsklipp som blir jord som jag sen kan odla i. Att störa kretsloppet med gifter känns inte alls bra. Inte heller bra när vi har barn som rör sig i trädgården.


Nu när våren är här så möts man av en massiv marknadsföring från olika företag som ger lösningar för en prickfri trädgård: gräsmattan utan mossa, rabatter utan ogräs. När man står där i butiken blir man lätt övertygad om att det där ogräsmedlet är precis vad man behöver. Vad man inte läser är att medlet har gifter som stör mikrolivet och som till och med kan skada växter som man inte alls vill skada. Många läser heller inte anvisningarna ordentligt och överdoserar medlet när man väl börjar använda det.


Jag läste en uppgift från 2009 att det såldes 457 ton växtskyddsmedel (svampmedel, ogräsmedel, avskräckningsmedel samt insektsmedel utom myggmedel), och det är en ökning med mer än 37 ton jämfört med 2008. Mossmedel, är det som säljs mest i hemträdgårdar. Under 2009 såldes 267 ton vilket är en ökning med drygt 15 ton jämfört med 2008.


Dessa siffror kan minskas med mer kunskap!


Mossa i gräsmattan. För det första: varför hetsa upp sig? Det är grönt och mjukt att gå på! Och visst är det väl ändå tidigt på våren som det är mest mossa i gräsmattan? Framåt sommarn har gräset hunnit ikapp, vare sig du bekämpar mossan eller ej. Är det fortfarande mossa i gräsmattan kanske du ska fundera på om läget passar bättre för andra växter.


Vad kan man göra om man vill bli av med mossan? Göda! Och det behövs inget konstgödsel. Låt gräsklippet ligga kvar ibland, sprid ut lite hönsgödsel, kompost, stallgödsel eller kogödsel. Algomin gräsmattegödsel är också ekologiskt och bra. Är jorden väldigt kompakt kan det vara läge att lufta den genom att vertikalskära och toppdressa med sand. Och klipp inte gräset för kort!


Bild: Wikimedia Commons


Och inte ska man vara irriterad över vitklöver i gräsmattan heller (ja, jag har varit det mot bättre vetande). Klöver binder nämligen luftens kväve så du behöver inte tillföra näring till gräsmattan! Låt gräsmattan ha en viss artrikedom, det mår den bra av. Är det växter i gräsmattan du inte vill ha, så gräv upp det du orkar och plocka innan de blommar.


Vill du ändå använda preparat som Stroller combi tycker jag du ska läsa den här artikeln från tidningen Hemträdgården 3-2004 av Eva Wirén, O-gräs. Och den här tråden från Odla, som handlar om olika trädgårdsägares erfarenheter av medlet.


Vill du läsa mer om hur du odlar ekologiskt kan jag rekommendera artikeln Odla ekologiskt från Allt om trädgård.


Lycka till med din gräsmatta i år!

8 kommentarer:

Rebeccas.se sa...

Bra skrivet! Blir förfärad över alla kemiska medel som finns att köpa, jag vill inte att mina barn ska springa barfota i det!

//Rebecca

Vikkan sa...

Håller med dig Linda, vad gör väl lite mossa i gräsmattan? Man ska ju ändå inte använda den som puttergreen.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Så rätt så! Bra att få veta det där om klövern, jag har ju både klöver och mossa i min gräsmatta som du vet. Funderar på att anlägga skuggrabatt i den del där det är mycket mossa och mycket skuggigt...

Lisa sa...

Bra skrivet! Jag tipsar om det här inlägget på koloniliv.se , hoppas det är okej!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Rebecca: Jag tror många köper helt oreflekterat. Innan jag kunde så mycket om trädgård köpte jag också konstgödsel (aldrig ogräsmedel i alla fall!), så ju mer man lär sig desto bättre val kan man göra tror jag.
Vikkan: Haha, nä precis!
Karin: En skuggrabatt måste man ha! Astilbe, hosta, spetsmössa, det finns så mycket fint bland skuggväxterna!
Lisa: Roligt! Helt okej :-)

Erika sa...

Allgomin o stallgödsel gäller här. Jag har lärt mig sedan ett par år tilbaka.

Charlotta sa...

Jag är glad att du varnade mig. Påsen med Stroller plus mossa lämnade jag tillbaka oanvänd och ska nu använda pengarna till något bättre.

hej hej
//Charlotta

Anonym sa...

Fast det allra billigaste och bästa gödningsmedlet för gräsmattan är vad Strindberg kallade "purin", dvs urin. "Två pink i en hink" lyder det recept som jag följer, häller i vattenkannan med vatten och strilar över de klena eller mossiga delarna av gräsmattan. Låter också gräset ligga kvar när jag har klippt. Får mycket beröm av förbipasserande för min fina gräsmatta, alla undrar
hur jag bär mig åt...
Lisa