söndag, augusti 20, 2006

Ringbarkat

Idag kom jag mig för en grej som jag tänkt göra i flera månader. Ringbarka slyet utanför tomten! Om man ringbarkar några månader innan man röjer så tar rötterna skada och trädet orkar inte skjuta upp en massa nya skott året efter. Tanken är att vi ska kunna se in i skogen, skogen ska inte vara som en vägg. Dessutom var här så mycket vitsippor i våras och det är lite trist med en massa sly som skymmer. I vinter när löven fallit av så ska jag hyra en röjsåg och fixa detta.
Det gamla hönshuset skulle jag vilja bära upp i skogen och så göra en liten stig dit, så man har ett utflyktsmål när barn kommer på besök. Om jag skaffar en trädgårdstomte så är det där han ska bo!

För övrigt är det här lilla hörnet av trädgården en väldigt sorglig syn just nu. Hönsnätet är ju bra att ha. Bräderna är ju bra att ha. Betongklumparna... hm, borde kanske åka på tippen. Och groparna, och ogräset... Ja, det är ju här som jag vill att växthuset ska stå en vacker dag. Det verkar som att det kommer att se ut så här tills dess?

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Det är mycket med det jordiska, jag har också rensat bland plommonrotskott. Samtidigt får man inte rensa allt, utan ta vara på pärlorna..

Lindas trädgårdsblogg sa...

Träden ska vi vara försiktiga med, de var jätteskönt med skuggan på eftermiddagen. Men nåt litet öppet stråk mot solen behöver vi! Jag såg ditt inlägg om sly, så jag förstår vad du menar. Men vi har en helt annan jordmån här. :-)

Anonym sa...

Bra tips om ringbarkningen, bra när man har mycket sly. Om jag inte bott i stan så skulle jag vilja ha höns med ett så gulligt hönshus som du har. En granne hade höns för ett par år sedan och det var så mysigt att de dem picka i trädgården =) Men det låter fint med stigen i skogen....

Lindas trädgårdsblogg sa...

Om man skaffar kycklingar kanske det visar sig att en är tupp och då blir det ett himla galande! Det var vad de förra husägarna råkade ut för. Och fäna blev uppätna av räven sen. Nä, höns kan vi inte ha för då blir vi lite väl låsta. Mycket hjälp kan man ha av grannarna, men passa hönsen också? Fast ägg och hönsgödsel skulle man ju vilja ha :-)