måndag, augusti 07, 2006

Blomrunda

Det märks att det är snart ett år sedan vi flyttade in för jag börjar känna igen blommorna. Höstanemon, solbrud och perenn solros var några av de växter som blommade när vi flyttade in.

Höstanemoner:
Solbrud:
Den första perenna solrosen som slår ut. Grannen har varnat mig för denna växt, den tar gärna över i rabatterna. Jag har därför ryckt upp den på ett par ställen där jag tycker den prejat andra växter. Den blir över två meter hög och tar ganska mycket plats!

Uppdaterat: Jag har antagligen fel, det här kan vara Dagöga! Kaprifolen blommade förstås också när vi flyttade in. Mmm, vad den doftar gott om kvällarna.
Gullriset blommade också när vi flyttade in. Vi har ett litet bestånd av gullris på gaveln vid vedbon.Till min glädje har jag riddarsporre i två rabatter. Fast jag tycker inte riktigt den kommer igång.

Uppdaterat: Det här är ju Stormhatt. Tack Lilliana!
Av min granne fick jag en vit riddarsporre. Den planterade jag i en lucka i den stora rabatten på baksidan. Det passar fint med vita spiror längst bak i den rabatten. Hoppas den blir ännu större nästa år!
Oreganon vid altantrappen är en riktig fjärilsmagnet. Tyvärr hade fjärilarna gått och lagt sig ikväll när jag fotade.
Den här lökens blad har jag ätit som gräslök i sommar. Nu börjar löken visa sig. Men är det en vitlök?
Luktärtorna blommar nu. Jag sådde flera olika sorter, men lyckades inte hålla ordning på dem, så jag vet inte vad de heter.Rosenskäran har ni sett förut. Det är den enda sommarblomman jag lyckats med. Det blev aldrig någon särskild snittblommerabatt för mig i år.
Hängpelargonerna lyckades jag också med. Tänk alla frön grodde och är nu rejäla blommor i mina amplar och hinkar. De har olika färger. Den här är mörkt ceriserosa.
Och till sist bilder på två av rosorna (alla fyra blommar, men det är de här som har knopp och nyutslagna blommor). Pernille Poulsen på väg att slå ut.Utslagen. New Dawn när den är som vackrast.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite sugen på perenn solros. Tror att jag såg en lite mer ljusgul variant hos antroposoferna. Hur som. Jag gillar dem. Tycker man att det är kul att påta i trädgården gör det ju inget att en växt sprider sig, så länge den är relativt lätt att rycka upp! :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

ronja: Växter som blommar på sensommaren och framåt hösten har verkligen sitt berättigande. Om man är bortrest i mitten av sommaren är det ju verkligen smart att få lite sensommarblommande perenner till trädgården. Du har nog rätt vad gäller begränsningen, påtar man så kan man hålla koll på växterna.

Anonym sa...

nä det där är gräslök!

Lindas trädgårdsblogg sa...

agneta: Är det!? Jag har ätit den som gräslök, men bladen är platta så jag har antagit att det är nåt annat. Måste vara en annan sort än den vanliga för det är inte den samma lila blommor som jag är van vid.

Hannele på Hisingen sa...

Mycket du har under denna torra sommar.

Lindas trädgårdsblogg sa...

hannele: Rosrabatten har jag vattnat en del eftersom den är nyplanterad, likaså pallkragen. Resten har fått klara sig ganska mycket själva. Jag tror rötterna går rätt djupt på många perenner. Jag har lera så längre ner finns fukten.

Anonym sa...

Tack för dina kommentarer på min trädgårdsblogg på www.totta.nu/huset

Det skulle kunna vara en perenn solros precis som du skriver. Ser faktiskt ut så. Var dock på en plantskola igår och då fanns det en blomma som hette Dagöga som oxå var väldigt lik den. Nu vet jag inte alls vad det är somjag har i min rabatt.

Mycket tjusig webbsida, hit kommer jag fler gånger!

Lindas trädgårdsblogg sa...

visbylinda: Oj, det kan vara lika gärna jag som tagit fel eller fått fel uppgift om namnet. Surfade lite och hamnade på den här sidan. Visst ser det ut som samma?!

vero sa...

Ojoj, vad många fina blombilder. Din trädgård verkar jättemysig, det finns ju så många växter att gå och titta på och pyssla om.

Anonym sa...

Hej!
Visst är det under art med trädgård och alla blommor man bara måste ha!!

Din blåa riddarsporre som du säger inte riktigt kommer igång ska inte komma igång, den ser ut så som på din bild. Det är ingen riddarsporre utan en Aconitum, stormhatt. Giftig men väldigt fin....

/Lillianna

Lindas trädgårdsblogg sa...

vero: Kul att du hittat hit. Jag kikade in på din blogg och den var riktigt trevlig!

lillianna: Hoppsan, jag tar alltid fel! Tack så jättemycket att du rättade mig! :-)

Moni sa...

Jättefina närbilder på blommor! Jag gillar dom verkligen! (Trots att jag inte kan namnen på en enda, men det gör inget...)

JULIEK sa...

Nydelige bilder Linda : )

Anonym sa...

Vilka fantastiskt fina bilder, Linda!!
Jag är så glad över att det blommar hos någon, för hos mig blommar inget. Jag bor ju på toppen av ett berg, och här är snustorrt!! Det dammar när man går på gräsm äuh.. tomten. Hos mig har det regnat En (1)gång, sedan midsommar. I typ 20 minuter, då förstår du kanske...
att vattna allt går inte. Jag koncentrerar mig på syrenhäcken vi satte i våras och de träd jag absolut inta kan undvara. En björk har dött. Två gullreng på god väg och t o m en lönn ser ut att vara på god väg att ge upp...du förstår att gräsmattan och blommorna inte har så hög prioritet?
Men du verkar ha det så fint!! Vilken tur att jag kan njuta av din trädgård här:)

Lindas trädgårdsblogg sa...

moni o julie: Tack! Jag har lånat en digital systemkamera över sommaren så det bliiir lite bättre bilder. Jag kan styra vart skärpan lägger sig på ett helt annat sätt.

maloppa: Man får faktiskt ta lite i taget! Jag gissar att du kan sitta i ditt växthus om kvällarna och spana ut över trädgården och fantisera hur du ska ha dina rabatter. Men jag vill faktiskt minnas att du har en underbar lavendelhäck!

Lindas trädgårdsblogg sa...

anneli: Oj, så illa har inte vi haft det. Det var torrt i juli, men förra veckan kom regnet och det regnade ca 3-4 dagar. Sen har det varit varmt och fint men ett par skurar de senaste dagarna. Jag tror sommarn har varit perfekt!