måndag, augusti 28, 2006

Chock

Jag var hos en kompis på pysselkväll. Jag var lite oförberedd, hade inget med mig och hon frågade. "Nå vad vill du göra?" Med inte särskilt lång betänketid hör jag mig själv säga. "Eh... virka?" Till min stora förvåning hade hon både virkgarn och nålar och även en oanad bakgrund som dukvirkare på gymnasiet. Jag började och jag kom ju ihåg hur man gjorde enkla och kompisen visade stolpar och en del andra trick. Jag började freebasa på en duk. Inte vidare värst snyggt så jag ska ta och surfa efter lite bättre inspiration.
il Bloggo-Hanna såklart
Google virka
Google bildsök crochet
Flickr

8 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Ny hooby inför vintern, kul.
Kolla också, vad Kaffe Fasett har gjort..

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad gulligt! Det var ju såna där små virkade blommer som applikationer på koftan jag fyndade. Orkar du inte en hel duk så kan du ju göra några att använda som brocher!

Moni sa...

Hm, virkat har jag inte gjort sen högstadiet... Är det nåt jag borde ta upp igen?

JULIEK sa...

Så duktig du er, jag kan faktisk ikke å virka : )

Anonym sa...

så fint du har virkat, fortsätt med det. Det är väldigt avkopplande med virkning, nu när det blir mindre av trädgårdsarbete så här på hösten, kan du virka små dukar att ha under kaffemuggen tex. Kram mor ;)

Linda K sa...

vill också kunna!

Anonym sa...

Jag har verkligen funderat på detta med virkning i sommar. När jag var liten (typ mellanstadiet) virkade jag hur många dukar som helst. Jag verkligen älskade att knäcka virkbeskrivningen som faktiskt är en en avancerad teknisk beskrivning. Fortfarande skulle jag tycka det var jätteroligt - men vad ska man ha alla dukar till??
Jo, nu i sommar har jag placerat gamla virkalster under blomkrukorna (som inte har glaserade fat) så att det inte ska bli fuktskador på de nymålade fönsterbrädorna. Jättebra! Och två av dukarna har möglat och måste nu ersättas av nya - så då är det bara dags att börja virka...

Har du några tips på dukmönster?

Lindas trädgårdsblogg sa...

hannele: Jag såg Kaffe Fasetts utställning på Röhsska häromåret. Imponerande!

karin: Åh, lagom med broscher!

moni: Alltså det är inte jättesvårt. Du kan ju alltid testa om du gillar det. Och komma på nåt du vill göra! Jag fortsätter freebejsa och river upp det jag gör efter en halvtimme. Måste komma på ett riktigt bra projekt.

julie: Tack!!

mamma: Åh, du borde vara här nu så du kunde visa mig dina tricks!

linda k: *viskar* Det är faktiskt ganska lätt. *som vanligt* Det svåra är nog att hålla sig konsekvent och inte göra olika hela tiden.

annelie: Tja, smådukar är väl bara att hitta på ett mönster, typ virka en ring, fortsätt virka runt, börja varva stolpar med lösa maskor och så. Fast jag har inte räknat ut systemet för hur många extra maskor man behöver göra på varje varv. Så jag funderar på att köpa en handarbetstidning så jag får lite idéer!