onsdag, november 07, 2012

Julklappstips till en trädgårdstok 2012

Ett av mina populäraste inlägg skrev jag för sju år sedan och det var Julklappstips till en trädgårdstok. Här kommer årets upplaga! Jag har försökt hålla mig under 500 kr.

Bild: Bokashi.se
Bokashi startsats. Tänk att kunna kompostera under köksbänken! Det känns verkligen lockande nu när kylan kommer... att slippa gå ut till varmkomposten var och varannan dag. När bokshihinken är full får matresterna ligga kvar i den lufttäta hinken och jäsa några veckor innan man tömmer (i komposten eller trädgårdslandet). Matresterna komposteras inte som vanligt utan spjälkas upp så att näringsämnena bevaras. Inget kol (i form av koldioxid och metan) släpps ut som vid vanlig kompostering.

Bokashiströ är en blandning av vetekli och effektiva mikroorganismer. Man behöver alltså minst två hinkar och en påse strö fr att komma i gång. Från bokashi.se kan man beställa startsatsen som syns på bilden, men man kan också använda två helt vanliga hinkar med lock. Vill man lägga till några hundringar kan man köpa deras särskilda hink med kran. Med den kan man tappa ut den näringsrika vätskan som blir över. 290 kr. Bokashi.se.

Sekatör från Felco, Felco 2. Drömsekatören för alla trädgårdstokar! Finns bland annat på Green tools Denmark för 449 kr.


Planteringsset som innehåller en Paper Potter (papperskrukmakare), en 'dibber' för plantering, en jordplattare i ek, ett set med planteringssnöre och en prickelpinne i ek. Riktigt fint set för den som gillar att så. 395 kr hos Wexthuset.

En frölåda. Min fina röda frölåda är köpt på loppis, men det finns många nytillverkade frölådor, t ex hos Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik. Frölådan får gärna fyllas med några utvalda ekologiska fröpåsar.


Guldkannan Towa. Den här är off budget, men kul och bra grej. För hur bär man sig praktiskt åt för att ta hand om den supernyttiga näringen som du har gratis? Finns bland annat på Gardenhome för 536 kr. Obs, billigare vattenkannor kan naturligtvis användas för samma ändamål, bara handtaget går att vika ner...


Fågelmatare i form av kotte. Jag föll för denna underbara fågelmatare i gjutjärn. En trädgårdsprydnad året om! 299 kr Grönland trädgårdsprodukter.


Bild: Gardenhome
Älvor. De här söta trädgårdsälvorna finns i en rad varianter och jag tror de flesta trädgårdstokar faller för dem och gärna skulle vilja ha en eller två gömda i trädgården. Finns bland annat på Gardenhome för 298 kr/st.

Termos med trädgårdsbudskap. Det är otroligt gott att ta med sig en kaffetermos ut när man jobbar i trädgården. Varför inte en piffad variant? 215 kr. Bluebox.

Av trädgårdsböckerna plockar jag ut dessa tre favoriter:

I trädgårdsmästarens spår av Elisabeth Svalin Gunnarsson. En jättehärlig bok med massor av samlad kunskap från förr. Finns t ex på Adlibris för 231 kr.
Samtal i trädgården : hos konstnärer, scenografer, författare, musiker, landskapsarkitekter...
av Karin Berglund. Perfekt läsning på jullovet! Finns t ex hos Adlibris för 297 kr.

Träden i din trädgård : den busiga poppeln och 101 andra träd av Ylva Landerholm, Cecilia Bengtsson. Omslaget (som jag inte alls gillar) speglar inte alls innehållet i boken. Den är bättre! Vackra bilder, personliga och utförliga beskrivningar av massor av vanliga och ovanliga träd. Finns t ex hos Adlibris för 231 kr.

Obs, alla grejer som jag visar här är gratis reklam, dvs jag får ingen ersättning för att jag tipsar om dessa produkter.

God jul!

Har du julklappstips som du vill dela med dig. Lägg in en länk till ditt inlägg här!


4 kommentarer:

Hélena sa...

Vilket bra inlägg! Ska tipsa maken om det :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ulrika på Timjan och pioner sa...

Mycket bra tips här! Jag tipsade om ett halsband i form av ett träd i bloggen för ett tag sedan där man är med och bidrar till VIskogen som planterar träd i Afrika. Jag köpte det som en mycket tidig julklapp till mig själv och det är jättefint! Lägger upp det inlägget som länk här ovanför.

Törnrosa sa...

Härliga tips, och så många! Tack, tack. Måste studeras noga.
Hej från Törnrosa

Monica sa...

Tackar för julklappstips,,ska tipsa min gubbe om detta. Ha det gott kram Monica