fredag, maj 11, 2012

Trädgårdsabstinens

Jag har gjort en massa trädgårdsrelaterade grejer den senaste veckan (trädgårdsresa till Danmark, hälsat på en kompis som ville ha lite idéer till sin trädgård, besök hos Håkan Wallin och igår kväll hade vi Trädgårdshjälpen i trädgården brevid denna). Men min egen trädgård håller på att gro igen under tiden. Alternativt ätas upp av sniglar! Jag har svår trädgårdsabstinens!

Bilden längst upp är de vackra knopparna på olvonet som jag planterade framför entrén i höstas (flyttade på dvärgsyrenen för jag hade precis planterat ett äppelträd i närheten... 15-spel någon?). Jag köpte busken förrförra hösten, men förra våren kom inga knoppar. Gissa om jag längtat efter att de ska slå ut, doften är ju helt beroendeframkallande! Men vad upptäckte jag en dag förra veckan? Knopparna var borta! Rådjur? Grrr. Rådjuren verkar ha bosatt sig i skogsbacken bakom vårt hus, de ligger där och glor och jag jagar iväg dem nästan varje dag. Riktigt jobbiga är dom just nu! Busken står i rabatten här i förgrunden. Hoppas den fixar beskärningen och jag får njuta av höstfärgerna i höst i alla fall (kolla andra bilden i detta inlägg). För just nu är det bara ett par spretiga pinnar.
Lungörten är fortfarande fin. När den vissnar kommer en tråkig period i lungörtens liv, innan bladen har växt ut ordentligt. Det bästa är att klippa ner blommorna, men det är inte varje år jag hinner/orkar det.
På gaveln står ett gäng växter som väntar på att komma ner i jorden! Åkerbären har växt sig höga i de trånga krukorna och är på väg att blomma! På altanen står dessutom fler växter... de jag köpte i Danmark. Det blev mest kryddor och en och annan perenn.
Här kommer en bild i avdelningen mindre lyckade kombinationer! Jag satte Thalialökarna bland lungörten efter blåbärsstigen, men Thalian drunknar verkligen! Båda växterna blir omkring 40 cm. Jag får flytta Thalian till flocknävan (skriver upp i den mentala att-göra-listan).
Till sist en bild på köksträdgården. Kolla jätteramsen i bakgrunden!
I helgen hoppas jag både på att besöka Lisebergs trädgårdsdagar och delta i plantbytet med Trädgårdsnätverket. Min egen trädgård kommer nog inte få de omsorger den skulle behöva, tyvärr!

7 kommentarer:

Nillas Trädgård sa...

Ja det är surt när man inte hinner med eller blir motarbetad av andra invånare (rådjur eller sniglar). Själv surar jag över regnet och de kladdiga jordarna här utanför, skulle vilja gå ut och så sallad och morötter, men få stanna inne och skola om plantor istället.
Vilken vacker lungört! Jag köpte min första planta förra helgen. Nu ser jag hur jag ska plantera den för att få en bra effekt!
(och kanske köpa ett gäng till då...)
Ha en fin helg!

Törnrosa sa...

Så glad jag blev över att höra om dina oplanterade växter. Här kan de också stå flera år ibland i kruka innan jag hittar på nån´ bra plats åt dem. Men å andra sidan finns det alltid ett helt gäng växter att gå och botanisera bland när jag renoverar/gör ny rabatt. Då är det roligt!
Trevlig helg!
Hej från Törnrosa

Hélena sa...

Trädgårdsabstinens..jo, tack! Vill bara ut och imorgon tänker jag inte bry mig hur vädret är, jag ska gräva.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anonym sa...

Samma här! Har mest småpysslat senaste veckorna - nu vill jag gräva!!! Kram Hanna

Maria sa...

Nu börjar min trädgård vakna, så snart är det dax att börja arbeta.

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Kul med alla dina trädgårds-äventyr och jättefina bilder nedan! Det är så mycket man "borde" och vill hinna nu på våren, så det gäller verkligen att prioritera - för det ska ju känna roligt också :-)

Ha det gott!
Annika

Erika sa...

Hoppas på bilder från Liseberg och att ni slapp regnet.