lördag, januari 11, 2014

Blomkavalkad 2013

Nu blir det blomfrossa här!
Våren var sen, men inomhus började sådderna blomma! Det här var en liten oxalisknöl som var så söt.
I maj blommar äntligen ormögor, gullvivor och forsythia tillsammans!
Kungsängsliljor tittar upp bland lungörten!
Eller Thalianarcisserna!
Thalianarcisserna var också fina ihop med den rosa lungörten!
Min dyrlök kom upp och blommade ståtligt i mitten av maj!
Nu börjar det fylla på i rabatterna, gullvivorna levererar hela maj!
När flocknävorna sätter igång att blomma är det ceriselila lite överallt!
Sen drar nästa show igång med lila framsida, bland annat kirgislök och...
...brunnävor!
Sen blommade honungslökarna! Vilken fascinerande design, som en blomfontän!
Klätterhortensian hör försommaren till. Min kärlek växer för varje år för denna klättrande buske. När den blommar... humlesurret och den söta honungsdoften! Älskart!
Aklejorna har börjat självså sig och den här landade så fint i sällskap med astilbe i knopp. Gräslök i muren i bakgrunden!
Massor av iris är bra att ha, det blir så fina buketter!
En annan trotjänare börjar blomma i juni, spansknävan.
En efterlängtad pion blommar för första gången på fem år... tålamod!
Jag tänkte att den hade passat i detta fluff av daggkåpa, tillsammans med salvia och lammöron!
Nu hoppar vi till sensommaren! Jag var väldigt glad i min gula petunia på altanen. Tog frö, dags att så!
Älskade rudbeckior, började blomma i juli och var fina till oktober! En fantastisk växt, fladdrar som fjärilar i rabatten!
En månad senare har de fått sällskap av solbrudar, strålrudbeckior, rosenflockel, blodpilört mm.
När hösten kom, så vaknade entrérabatten vid liv, den som varit så trist under sommaren. Höstsilverax, kärleksört och diamantgräs blommar!
Och en naggad blodtopp!
Här börjar Magnus lägga av, men solbrudar och strålrudbeckior är fortfarande fina! Det här får avsluta bildkavalkaden!
Vilket blommigt år det varit, ser så fram emot vad detta år har att erbjuda!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så mycket fint! Gullvivorna! Brunnävan! Rudbeckian!

Marina sa...

Dina blombilder ökar verkligen på längtan efter en ny säsong. Dock är jag väldigt sugen på lite riktig vinter med snö och minusgrader först. Får väl se...

Kram

Kristinas oas sa...

Härliga blombilder, vilken vår och sommar det var förra året. Även om våren var sen så blev det ju desto bättre sedan.
Kristina

Tingeling sa...

Hej! Blev sugen att lägga ut en blomsterbild på min trädgårdsblogg efter att ha sett på dina bilder. I min lilla trädgård är allt geggigt och det är svårt att tro att det stod en stor En och en rododendron här men vad gör man inte för att få en gräsmatta och ett nytt land att plantera i. Trevlig helg.

hildur sa...

När jag ser igenom dina bilder inser jag att sommaren är den tid jag gillar bäst.