onsdag, september 11, 2013

Småskördar varje dag

Senast jag skrev om köksträdgården var jag inte så nöjd med bönodlingen. Nu är det tvärtom, detta är nog det bästa i köksträdgården i år! Det blir mycket bönor nu, rosenbönan har ju blommat så mycket och så fint och nu levererar den mat till oss. Undrar om inte bönor är bland det enklaste att lyckas med och tacksam eftersom de ger så mycket skörd? När det väl blivit bönor fortsätter den ge bönor under en lång tid. Jag går och småskördar nästan varje dag.

Rosenbönan kan bli bortåt 3-4 meter, så man behöver stötta upp den. Mina hänger och klänger i bågarna över pallkragarna och skulle väl kanske haft ett bättre stöd. Men den hittar vägar så det funkar.

Rosenbönan ska man inte äta rå, den innehåller ett ämne som heter phasin som man kan få magbesvär av. Giftet försvinner när man kokar. Tillsammans med smör och salt blir det supergott tillbehör till maten eller som ingrediens i sallad.
Nästan all potatis är upplockad nu. Det blir jättegott att göra en varm potatissallad, med nykokt potatis och en massa smält smör, nykokta bönor och lök, tillsammans med en vinägrett med olja, balsamvinäger, salt, peppar och örter. Jag kokar även blad från blodamaranthen och blandar i salladen. Mums filibabba. Det är kul att laga mat med egna grönsaker!

Nu börjar det dock bli tomt i flera pallkragar och jag borde så gröngödslingsväxter... men vet ni... jag har glömt att köpa det i år igen :-o

En av de gula lökarna som jag satte blommade så fint med en vit boll. Avlånga gula lökar hade jag. Ack så lite, nästan slut redan. Inte riktigt självförsörjande på lök i år!
Bäst i år: 
plocksallad och bönor (rosenböna och purpurböna).
Blodamaranth för den blev så snygg. Plockar bladen och blommorna och kokar eller steker. Inte lika gott som mangold, dock.
Jordärtskocka får jag hur mycket som helst i år (om man ska titta på det som är ovan jord), men har inte börjat skörda!

Ganska nöjd med: 
Morötter. Nästan två pallkragar uppblandat med lök. Pojkarna har varit och nallat sedan morötterna kommit upp, men det är fortfarande kvar i den ena. De har inte blivit så stora, men många och goda!
Potatisen. Fast den ena sorten plockade jag upp för tidigt för att ge plats att så mangold (det här var början av juli). Mangolden är fortfarande pyttesmå, så det var det inte riktigt värt. Men det blev förstås en god middag!

Inte så nöjd med:
Sockerärtor och märgärtor, det kunde varit mer! Sen har åkervindan slingrat sig in i ärtorna vilket retar mig.
Gurkorna, jag har bara fått några enstaka gurkor. Jag sådde två sorter, crystal apple och en djungelgurka. Jag fattade inte att djungelgurkan skulle ge såna pyttesmå gurkor. Jag ska ha en annan sort nästa år som ger gurkor i storleken västeråsgurka.
Löken, för lite skörd.
Vintersquashen, för lite skörd. Fast jag sköter heller inte om den, den växer iväg som bara den.
Spenaten gick i blom innan jag hann börja skörda. Jag tog bort den och rädisorna som stod tillsammans, för att så portulak.
Jordgubbarna, mest blast, trots att jag rensade upp rejält i början på sommaren..

Sämst i år:
Majrova och kålrabbi utvecklades nästan ingenting och drabbats av sniglar och kanske nån larv?
Sen är jag besviken på mig och mangold, att jag sådde för sent och åkte sen på semester så jag kunde ju inte vattna den när värmeböljan kom. De har inte växt nånting. Jag sådde samtidigt portulak och samma med den, supersmå.

Palsternacka har jag inte börjat skörda, men det blir inte så många. Knappt en halv pallkrage.

Till nästa år har jag planer på att utöka med fler pallkragar på framsidan, men det har jag redan skrivit om. Tänk om jag kunde ha 15 pallkragar?

2 kommentarer:

☀️http://gronasolglantan.blogspot.se/ sa...

Har som dig både dåliga och bra skördar. Dåliga mest pga dålig skötsel och tillsyn.
Börjar planera inför nästa år nu. Har rensat i en av mina rutor...jisses vad ogräs!! Så går det när man inte rensar på flera veckor...ha en bra höst//Ylva

Erika sa...

Gillar din nya "logga"!!