lördag, juli 30, 2011

Hemma då?

Det bästa som hänt i trädgården var att fjärilsbusken slagit ut. Vilken fjärilsmagnet!Jag är också mycket nöjd att jag fick jätteverbenor i år också. De är helt oberörda av sniglar och rådjur. Och så snygg kontrast mot det gula och oranga!
Limpan blommar fint, men inte riktigt lika maffigt som förra året. Alla rosenskäror är uppätna :-( Och man ser att rådjuren käkat ringblommor och luktärtor också. Förutom månadssmultronen. Så tråkigt.Jag hoppade till när jag såg squashen som hängde över kanten!Nu har vi mat för ett helt kompani. Jag måste googla och se om det går att lägga in på nåt sätt. Går det överhuvudtaget att äta när de blivit så stora? Jadå, menar Elmer. Förutom squashen så är det bara potatisen som blivit riktigt lyckat i kökslandet. Nu har jag börjat skörda och det är stora, fina Amandinepoatisar. Supergoda! Löken kanske också blir bra, men sallad, morötter och sockerärtor har jag inte lyckats så bra med. Vi får se hur det går med tomaterna, det är en hel del frukt, men inget som skiftat färg än.

10 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Hej där, välkommen hem :) Underbara bilder när de bär squashen!
Jag lyckas inte heller något vidare med odling av grönsaker, det blir mest potatis, tomater och gurka, upplever att morötter och annat måste passas med vatten och gallring och det hinns ju inte med under semestertider.

Ha det fortsatt gott :)

Marina sa...

Det kan verkligen växa fort på kort tid! Har ingen aning om vad man kan göra med squaschen men det går säkert att hitta något om det på nätet.

Fjärilsbusken är fin här också nu men sina fjärilar.

Kram!

Marina sa...

Ett tillägg: mina sockerärter blev inte heller så bra men gröna brytbönor har vi mängder av. Kanske något för er att prova nästa år?

Kram!

Cika sa...

Vad fint det blommar trots rådjurs besök i din trädgård! och vad roliga bilder på jätte squashen = ) Jag brukar riva squash om de hinner bli för stora. Då kan man ha det i bröd eller pannkaka t.ex. Eller woka dem..men, godast är de nog i lite mindra format! /Cika

Anngus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anngus sa...

Blir så avundsjuk på dina jätteverbenor. Mina frösådda är kanske 50 cm max, men lite blomknoppar börjar visa sig på några. Såg några rejäla på Blomsterlandet idag men det kändes fel att ge upp och köpa dem nu i juli.

Anonym sa...

Tycker det blommar väldigt fint hos dig, och vilken jättesquash! :-) Jag lyckas inte heller med grönsakerna i år, det är bara rabarbern som växer så det knakar...

Kram

Erika sa...

Oj vilka bjässar!

Anonym sa...

Hittade din blogg nu ikväll och sitter och läser och kollar på foton. Dina underbara bilder på barnen bla har räddat min aldeles vanliga vardagskväll.
Herregud vad gulligt när de bär och tar en tugga av grönsakerna.
Underbart, jag sitter med ett jätteleende på mina läppar nu.
Längtar till sommaren.

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Helt underbara bilder du har lagt ut, speciellt på den squashen som er nesten lika stor som barnet! Ha ha Tack för den bilden.