söndag, maj 23, 2010

Baksidan

Och på baksidan gör vi små framsteg varje vecka! Min man sliter mycket och resultatet blir så bra! Här är en översikt från norr till söder:Från söder till norr:Det senaste är en stödmur intill pojkarnas blivande lekyta. Det blev otroligt bra! Jag funderar på att plantera smultron i en kant ovanför. Stolparna i marken är där sandlådan ska byggas. Ikväll har vi hälsat på kompisar och inspekterat deras nya sandlåda. Vi blev väldigt taggade och maken klurar på hur han ska bygga och vilket virke vi ska köpa. Dessutom har vi köpt en rutschkana. Den är 3 meter så den kommer att sticka upp ovanför kanten så det behöver byggas en ställning för det. Och så en trappa i slänten. Det finns alltid nånting att göra!Vi har putsat på stödmuren vid köksträdgården och kärrat undan jorden som låg ovanpå. Har lagt på en markduk. Tänker skippa idén med en luktärtsspalje i armeringsnät, i alla fall detta år. Istället lägger jag över ett lager jord och sår en massa sommarblommor bara. Och om jag lyckas plantera och så i själva pallkragarna får jag vara nöjd. Hinner jag så hinner jag. Det är väldigt mycket kirskål under markduken så jag törs nog inte skära hål i den och plantera. Eventuella bärbuskar får jag ha i krukor i år.Vi har ju ett litet grusprojekt också. Efter varje regn blir altanen jättelerig av katterna (och även vi som drar upp en massa lera), så det var skönt att få dit ett bärlager. Det är kvar att gräva bort jord förbi gaveln (bort med leran, på med mer grus på dräneringsröret). Vi har verkligen tagit vatten över huvudet när vi började göra om baksidan, men nu känns det som att vi bygger mer än vi river!

5 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

det blir jättefint!
vi funderar på att använda natursten till en liten stödmur som avslutning på en slänt, hur funkar det? behöver man gjuta/armera mellan eller lägger ni bara stenarna på varandra?

Anonym sa...

Hej! Så roligt att läsa om hur ni fixar ute. En liten fråga bara, var har ni hittat rutschkanan?

Erika sa...

Ni sliter verkligen på hårt i vår på baksidan. Blir jätte verkligen jätte fint!

Hannele på Hisingen sa...

hihi :)

Anonym sa...

Så mycket ni har gjort senaste veckorna. Kom du ihåg födelsedagen igår?