onsdag, juni 24, 2009

Pip

Jag har datorpaus just nu. Min dator har krånglat och är inne på service. Fortfarande tid kvar på garantin, bäst att passa på! Har inte läst mail på flera dagar, måste leta upp mitt lösenord till webbmailen...

Trädgården står kvar. Just nu rensar jag rötter i en rabatt framför huset (fast idag har det inte gått att jobba, flämt vad varmt det varit!). Har tänkt sätta fina buskar där, men inser att det kommer att bli stället för en massa perenner som behöver flyttas från baksidan. Nån gång i sommar ska vi hyra en minigrävare och fixa dräneringen. Det var nämligen så att efter att vi grävde baksidan i fjol så blev marken väldigt sank och vattnet rinner inte undan som det ska. De här växterna måste flyttas:Så fin komposition, som jag tackar förra husägarna för. Ovan från vänster: Randgräs och bolltistel. Under: Praktbetonika och ormöga.

Jag tackar även förra ägarna för den här rabatten. Åh vad jag gillar den! (förutom att där kommer upp åkervinda, björnbär och rönnspirea). Så läckert blått det är där till höger. Det var nån läsare häromåret som gissade på strandveronika.
Här syns den lite närmare tillsammans med daggkåpa och några nävor.Till sist en bild från ett hörn som jag själv planterat. Jag går verkligen och beundrar de fina bladen och när solen lyser in på kvällen... ja då är det verkligen en njutning. Denna bild är dock tagen i förmiddagssol. Hostan längst fram i bild köpte jag på en växtmarknad i våras. Den har tagit sig ganska fint. Har längtat efter vitkantad hosta länge. Det är så fint mot grus! Tänkte göra en försenad veckans höjdare, men jag måste lägga mig. Pojkarna vaknar före tuppen! Ha det gott i sommarvärmen!

3 kommentarer:

Erika sa...

God morgon!
Hade helt fått för mig att ni skulle åka norröver efter midsommar.
Vet precis hur det känns att vara utan dator.
Hoppas du får möjligt het att njutaav din trädgård idag med.

Erika sa...

Åkte förbi Isakssons på lunchen och tur det för de har sin rea nu.

Zofia sa...

Så snyggt det var med heucheran och hostan! Jag har snöat in lite på blad... Har satt heuchera`Caramel´och brunnäva i år. Bolltistel är en väldigt trevlig växt också, plus att humlorna gillar den!