måndag, mars 16, 2009

Veckomatsedlar

Det är sån vardagsstress att varenda eviga dag försöka komma på vad man ska äta till middag. Fantasin flödar inte precis där på eftermiddagen. Maträtterna blir enformiga, obefintliga eller dåliga. I höstas tog jag tag i saken och började göra veckomatsedlar. SKÖNT! Man åker och handlar efter vad man ska äta under veckan och så finns alla ingredienser hemma. Men vilken tid det tog att göra de där matsedlarna... så hittade jag den här boken:
Klaras goda GI-dagar av Klara Desser.

Den innehåller veckomatsedlar för sex veckor! Vi körde på och gjorde recepten ur boken. Vi har aldrig ätit så bra och varierat! Och gravkilona rasade till på köpet! Fast maten hindrade oss tyvärr inte från att dra på oss allehanda förkylningar mm och ju fler sjukdomar desto mer kom vi av oss i våra nya matvanor. Hur som helst. Nu äntligen har jag kommit mig för att göra veckomatsedlar igen. Vi hann genom väldigt många recept i boken och vi har ju hittat en del favoriter. Jag skrev upp en lista på maträtter och sen har jag kombinerat ihop fyra veckomatsedlar. På bokrean hittade jag dessutom en annan bok av samma författare. Tänkte pröva några recept ur den boken också:Klaras GI-mat för familjen av Klara Desser.

PS. Jag har registrerat mig på Tasteline, vilken suverän tjänst! Har testat göra veckomatsedlar där också för då kan man automatiskt få inköpslista. Super! Men jag saknade de recept jag gjorde i höstas och jag orkar inte precis mata in dem, så nu kör jag analogt igen.



Matsedel v 11

Mån: Fisk (tilapia), bulgur och fetaostkräm
Tis: Omelett med zucchini och pinjenötter Klaras goda GI-dagar (KGG) s58
Ons: Lax med sötpotatismos och vitkålssallad KGG s51
Tors: Kyckling med varm grekisk sallad och quinoa KGG s99
Fre: Fullkornslasagne KGG s39
Lör: Lammkotletter med mos av vita bönor KGG s73
Sön: Dinkelpannkaka med parmaskinka och fruktsallad Klaras GI-mat för familjen (KGFF) s59

Och så veckan och framåt:

Matsedel v 12
Mån: Spagetti och köttfärssås och veckosallad
Tis: Bulgursallad med mozarella och ägg KGG s54
Ons: Hoki i foliepaket med pepparrotskräm KGG s37
Tors: Kyckling med ört- o bönmos KGFF s37
Fre: Nötfärsbiffar med fetaost KGG s43
Lör: Köttgryta med kantareller och timjan KGG s33
Sön: Broccoligratäng med fetaost och räkorKGG s32

Matsedel v13
Mån: Pastasallad med tonfisk och kapris KGG s28
Tis: Pasta med spenat och havregrädde KGFF s65
Ons: VÅFFLOR!
Tors: Kycklinglasagne KGFF s79
Fre: Laxburgare med plockgrönsaker KGFF s43
Lör: Nötfärsbiffar med citron och fetaostsås KGG s75
Sön: Kycklingrullar med olivröra och salami KGG s59

Matsedel v14
Mån: Lax med grönsaker och fetaosttäcke
Tis: Lasagne med spenat och kesoKGFF s69
Ons: Hajmal, bulgur och avocadokräm
Tors: Kycklingsallad med avocado och limesås KGG s34
Fre: Tacos
Lör: Köttbullar med rostade rotsaker och fetaostkräm
Sön: Lax med citron och örter i ugn KGG s91

Mums va gott vi ska äta :-)

Tanken är:
Mån: Lättlagat (handlardagen)
Tis: Veg
Ons: Fisk
Tors: Kyckling
Fre: Festligt
Lör: Kött
Sön: Nåt gott

Och precis när jag ska googla om inte Klara Dessers recept finns på nätet ändå, så hittar jag hennes blogg! Den måste jag ju spana in! Smaklig måltid.

10 kommentarer:

Min rosendröm sa...

Ser jättegott och bra ut. Tänkte bara fråga om barnen äter samma mat? Vår lillkille käkar vad som helst men vår stora tjej med nyofobi (fobi för ny mat) och matvägran är en annan femma.

Kram
/Nina

Lindas trädgårdsblogg sa...

Nina: Ja, de äter samma som vi såvida det inte blir fel i mattiderna och de är hungriga långt innan maten är klar. Hårda saker är däremot ingen hit som råa morötter, vitkål och sånt. De har bara två tänder var och har lite svårt att tugga köttbullar också. Hugo gillar inte heller kokta ägg. Jag har märkt att de på sista tiden undersöker maten mer, plockar ut och kollar och lägger på sidan. Förut bara glufsade dom. Nyofobi och matvägran låter inge vidare, antar att vi inte heller slipper undan när pojkarna blir lite äldre. Vi får se.

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Nackdelen med den här maten för pojkarna är att det är mycket fullkornsprodukter, vilket kan vara för kraftigt för deras magar. Just nu är de bra i magarna, men blir de dåliga får man ge dem nåt annat ett tag.

Min rosendröm sa...

Linda: Va härligt med matglada killar :-). Jag är lite försiktig eftersom vår dotter är så kinkig men er matsedel är det jag drömmer om. Snart snart hoppas jag hon vuxit ifrån mattrots och äter allt.

/Nina

Ola sa...

Söndagar: Nåt gott... inte nåt krav övriga dagar? :-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ola: Haha, jooo, men det kan vara lite vad som helst :-)

Anonym sa...

Tingaling, tingaling jag fattar ingenting. Om du vill ha tips så gå in på gi-annas blogg, den finns länkad från min blogg.
Ha de. mbh gert. Viaköps Trädgård.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Låter otroligt ambitiöst! Önskar att jag kunde vara så välplanerad. Det där med barn som är matkinkiga tror jag är något man drar på sig med sina förväntningar. Visst har det hänt att M o A inte velat äta något men då har det fått vara så, jag har aldrig gjort något speciellt till dem. Ofta har det varit så att de nästa gång inte minns att de vägrat och när det inte längre är något nytt så går det så bra så att äta. De älskar ju t ex grönsaker och frukt för det gör jag. Fortsätt du att ge tvillingarna det ni äter så ska du se att ni inte får några problem.

Anonym sa...

Beundrar dem som kan göra matsedlar och följa dem. Blir lite improviserat här för jämnan utefter vad jag orkar göra och vad jag är sugen på...
Hej från Maria JAG BLOMMAR (orkar inte logga in ska precis gå till sängs)

Anonym sa...

Oj Oj vad duktig du är...din bror har länge sagt att jag borde göra samma....men jag fixar det inte..Jag kan ha planerat laga en sak..men så är jag inte sugen på det - då är jag värre än barnen och bara skjuter undan tallriken..
Jag är impad/avundsjuk på dig och andra som fixar att matsedelsplanera...