onsdag, oktober 10, 2007

Rabattöversikter 10 okt

Jag har varit ute och fotat några av mina rabatter! Det är lite visset, men ganska mycket höstfärger.

I rosrabatten blommar höstsilveraxet. Jag höll på att smälla av när jag stod i kassan i våras och expediten skulle ha 189 spänn för perennen! Men jag är glad jag köpte den, den har varit en sån fin kontrast i rabatten hela sommaren (mörka, mörka blad) och nu på hösten blommar den och doftar tuggummi! I övrigt så blommar fortfarande New Dawn, men gladiolusarna håller på att vissna.

Nävorna har verkligen vuxit i rabatten på andra sidan grusgången, trots ständiga påhälsningar av rådjuret. Jag har äntligen flyttat löjtnantshjärtat till ett annat ställe och ersatt med en kärleksört. Jag ser fram emot när benveden blir helt röd. Den är på gång.
I den "gula" rabatten saknar jag solbruden som märkligt nog försvann till den här säsongen. Den måste ju ha kommit upp i våras och frusit vid nåt tillfälle? Som höjd till denna rabatt har jag nu äntligen planterat ett diamantgräs och en aster som jag köpte i våras. Hoppas de tar sig till nästa säsong.På hörnet blommar kärleksörten så fint så fint. Jag har äntligen gjort en höstkruka, bild kommer senare. Och så har jag satt ner i pallkragen alla överlevande perennsådder från i vintras. Jag är mäkta förvånad att så pass mycket överlevt utan min omvårdnad.

Oj, nu har jag bråttom till vattengympan. Ha det fint och tack för alla kommentarer!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint det är hos er nu! Hos oss är hösten sen men här hemma har jag bara köpt två höstglöd som jag satt i en hållare på väggen. Jag hann inte köpa lökar för våren och har inte gjort några höstkrukor. Fundera dock på att ta hem tallris och sätta i en kruka innan snön kommer.

På högskär var det dock superfint förra helgen. Och delikatesspotatiserna som vi hade satt var helt fantastiska. Synd bara att jag inte minns vilken sort det var. Nu ska jag börja med trädgårdsdagbok så att jag kommer ihåg till ett annat år hur allting var:-)

Anonym sa...

Jag har en grön Silverax men tycker faktiskt den rödbladiga är finare då bladverket är så vackert - men, men... Min smårosor Fairy blommar fortfarande, Cosmos lika så men allt annat har vissnat ned nu. Tänkte på det du skrev om Solbrud och jag saknar mina också, har ett svagt minne om att de inte gillar när det är blött och det hade vi ju både i höstas och våras - kanske är det därför de inte kommit upp. Ha en bra helg 8`)

Anonym sa...

missade att länka..

Anonym sa...

Här var det -4 i natt, så nu i helgen ska jag förbereda rabatterna inför vintern.
Har du sett det här: Lule-par vann

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad fint det är i rabatterna fortfarande! Antar och hoppas att du mår bättre nu när du hunnit ut och fota... Jag blev moster för en vecka sedan ;-)

Anonym sa...

Dina rabatter är ju fortfarande jättefina!! I mina ligger allt ner som slamsor....
Trevlig helg!

Anonym sa...

Det ser ut att blomma en hel del hos dig fortfarande. Härligt! Höstsilveraxet är en sådan perenn som jag länge tänkt köpa men aldrig kommer jag mig för att faktiskt slå till. Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Vilka fina rabatter du har. Även i höstskrud!!

Anonym sa...

Fint du har det i rabatterna än.. här är brunt..=) och härligt med vattengympa..!/ åsa

Anonym sa...

Vad vackert det är där 120 mil bort, våra björkar har tappat alla löven och det ser kalt ut. Här har man "gett upp" och väntar på snön, den första snön har inte visat sig än. Ha det så bra och var i friska luften så mycket som det bara går. Kram mlj

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

God Morgon Linda, va fint det ser ut i dina rabatter så här års. Fint komponerade form och färg. Riktigt trevlig höstfägring./ Kram Tyra jag måste gå ut och snygga till lite tror jag.....

Anonym sa...

Höst är fin tid. Det mesta får överleva utan mej :)

Anonym sa...

Hej Linda.
Jag har valt dig till dagens blogg hos mig idag.

Lindas trädgårdsblogg sa...

annelie: Bra idé med trädgårdsdagbok, eller kanske en trädgårdsblogg ;-) Tallkvistar är också fint i kruka, men jag kan vänta till närmare jul med det.

lotta: Ja den mörka har verkligen ett vackert bladverk! The Fairy har blommat dåligt i år (flyttade den och den hamnade under en övervuxen löjtnantshjärta. Men New Dawn blommar fint nu på höstkanten. Jag har tack och lov kar solbrud på annan plats i trädgården så jag slipper fixa nya plantor om jag skulle vilja.

ewa: Tack för länken! Det var jätteroligt att läsa om, jag googlade lite och fick fram bilder också.

karin odlar sin trädgård: STORT GRATTIS!! Ja, jag mår väldigt bra nu, men behöver sova efter jobbet så det blir ju inte så ofta man hinner fota.

anneli: Jag har inte visat rabatten med bolltisteln... den ser för anskrämlig ut!

karin a: Något för nästa säsong kanske?

ronja: Tack :-)

åsa: Ja, det är verkligen skönt, speciellt när det är så varmt i vattnet!

mlj: Hösten håller ut mycket längre här. Det finns mycket att titta på.

Tyra in Waxholm: Nävorna är fluffiga och fina länge, de ger en fin grund i mina nya rabatter.

Hanneles paradis: Ja, det är inte mycket pyssel och omsorg trädgården får just nu. Jag ska kanske ut och riva ner de nervissnade sommarblommorna.

Slottsträdgårdsmästern: Tack så mycket! Jag som kanppt haft någon trädgårdsblogg på sistone :-)