torsdag, november 10, 2005

Västerbottensostglass

Vi har italienare på besök så det är inte mycket tid till att blogga, men jag kan bjuda på efterrätten till dagens middag! Nämligen Västebottensostglass!

8-10 bitar
100 g riven Västerbottensost
3 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
3 äggvitor

Gör så här:
Riv osten.Vispa äggulor, socker och vaniljsocker pösigt. Vispa grädden och vitorna var för sig, blanda sedan ihop allt försiktigt. Frys i en vid form, ca 25 cm i diameter, 3-4 timmar. Ta fram formen 20 minuter före servering. Servera med hjortron, åkerbär eller hallon och blåbär.

Jag säger bara mums!!

7 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. 8-10 bitar, det var inte sant! Läs 6 personer! (Jag åt upp det sista nyss). GOTT!

Anonym sa...

Hmm.. måste säga att det låter mycket märkligt med ost i glassen ;) Men, jag har ju inte smakat det så jag vet inte.. Får kanske ta och prova det en dag.. :)

Anonym sa...

Och just det.. mina julkort jag satt ihop kan man köpa på Panduro. Det är ett paket med kort, kuvert, pappersklipp med tomtar, granar och god jul.. ja, alt man behöver till korten. Sen är det bara till använda fantasin till hur tomtar och granar ska stå.. Det får man kombinera ihop själv :D

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ost i glassen, det låter ju inte klokt, men det ger ett jättefräckt sting i glassen. Om man gillar ost är det i alla fall gott! :)

Julkorten såg verkligen fina ut. Själv så har jag inte skickat julkort sen jag var typ 20 :-o Jag har nog inga vänner kvar ;)

Anonym sa...

Hehe.. nä det är nog ingen fara med prestationsångesten ;) Alla som får paketen vet att jag gillar pyssel. Dom är nog mest glada.. det är ju både kul att GE och få fina paket :D

Anonym sa...

Det var en mycket annorlunda kombination som var mycket god. Blev bjuden på den hos goda vänner och har nu själv hämtat receptet.
Tackar

Evelina sa...

Vi ska ha karlns föräldrar här på middag på Torsdag, då provar vi denna :) Tack för inspirationen! Kram