måndag, april 16, 2007

Planterat och så gott som klart!

Äntligen planterat! Klicka på bilden så det går att läsa texterna.

Liten vingad benved i mitten. Kommer väl bara vara en grön tråkig buske i sommar, men till hösten kommer den att vara knallröd:Snett framför till höger satte jag rosen Astrid Lindgren. Den ser ut att leva! Jag måste erkänna att den stått nergrävd i sin kruka hela vintern :-o Den får stora ljusrosa blommor som lär ska blomma långt in på hösten.

Snett framför till vänster har jag satt rosen The Fairy. Den fanns i slänten på den plats dit jag tänkte flytta en kornell. Jag hoppas den kommer att funka på sin nya plats.Som kantväxt har jag satt några nävor och lavendel. Två av nävorna (Johnson´s Blue) köpte jag på rea i höstas. Den i mitten fick jag av en trädgårdsvän i höstas. Den har kommit bra och har jättesött bladverk. Tyvärr har jag glömt namnet på nävan. Hoppas den blommar i år så kanske det går att lista ut. Jag fick även två stäppsalvia av henne, men jag tror inte de överlevt vintern (jag lyckas dåligt med Salvia!). Har satt den i bakkant till vänster. Bakom the Fairy har jag satt ett Löjtnantshjärta. Den flyttade jag från en annan rabatt. Den stod väldigt konstigt till på det stället.

Så här kan det bli när man gör en rabatt. Man planerar för än den ena växten än den andra. När man väl planterar så har man ju en massa plantor på lager som behöver plats! Jag hoppas ändå växterna kommer att trivas tillsammans!

Det jag saknar som jag behöver köpa är en klätteros, buxbom och rosenbräcka. Har fått många bra tips om klätterosor. Har inte bestämt mig riktigt än. Här är några intressanta (jag tar fortfarande emot förslag!).

Leverkusen - en gul ros!
Penny Lane - som Karin A tipsade om. Svagt aprikosrosa med en doft av liljekonvalj!
Awakening - som Karin A också tipsat om. Liknar New Dawn, men mer fylld blomma.
Mme Alfred Carriere - svagt rosa med en underbar doft!
Coral Dawn - det skulle säkert passa med en mörkare rosa ros på platsen och då tycker jag Coral Dawn verkar spännande. Det är ganska svårt att bedöma rosafärger på datorn, men den här färgen på bilderna gillar jag!

Är det förresten någon som känner till en klätteros i vitt, gult eller rosa som har ett ganska mörkt bladverk?

Det som är kvar att göra är att fixa kanten och så måste jag flytta resterande jordhögen!
Sen har jag några sommarblommor på tillväxt som säkert vill få plats i rabatten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... får se om jag lyckas lämna en kommentar denna gång. Har haft svårt för det tidigare!
Ser ut som om du gjort ett stort jobb med rabatten! Bara att gräva så där... Ska bli spännande att se allt när det kommit igång, med blomning och så!
/Annamaria

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hördu Flitiga Lisa! Nu har jag lagt en av dina magnoliabilder som skrivbordsbakgrund på jobbdatorn!

Karin sa...

Nämen så fort det gick att få det klart! Men jag måst få protestera lite när det gäller benveden - åtminstone de vingade grenverket är fint hela sommaren och nu på våren är den jättefin innan den slår ut! :)

Angående klätterrosorna så borde Leverkusen, Coral Dawn eller Penny Lane vara lättast att få tag på!

Anonym sa...

Åhh jag känner så väl igen mig.. =) man pysslar o planerar o mår såååå bra.. fint det kommer att bli.. jag har haft fairy rosen.. men den mådde inte gott hos mig.. men vacker var den!!! /åsa

Anonym sa...

Ser ut å bli så fint så fint. Flitig är du minnsann!