torsdag, februari 02, 2006

En slänt med stenterasser

Nu vet jag hur vi ska göra slänten! I och för sig vet jag inte om vi mäktar med ett sådant hästjobb, men vad inspirerad man kan bli! Jag har nämligen sett hur Salmi och hennes man har gjort. De hade en slänt framför huset som påminner om vår. Det var gräs och några buskar och väldigt besvärligt när gräset skulle klippas.

När Salmi och hennes man går skogspromenader kånkar de alltid fina stenar hem. Deras trädgård är dessutom fylld med en massa sten (de bor i Bergslagen)! Så med en jättehög med stenar, en massa fantasi och arbetslust så har man grunden till att göra stenterasser!

Här har de gjort formen på terasserna och en stentrappa som ringlar sig upp. Visst är det fint med de oregelbundna formerna?

Salmi berättar att det var ett slit att få till slänten, många stenar att lyfta hit och dit och passa in dom mot varandra. Att det skulle bli terasser beror på Salmis intresse för rosor och zonknäckeri. Terasser ger ett bra klimat för lite kinkigare växter. Det har lyckats väldigt bra. Sommaren efter frodade slänten så här fint!

Du kan se fler bilder på arbetet med slänten i hennes fotoalbum. Kolla även hennes album "En fri trädgård" med många fina vyer över trädgården och exempel på snygga kombinationer.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jättesnyggt! Vilken härlig idé att samla stenar på promenader :) Det ska jag försöka införa med herr sambo. Tack för tipset!

Anonym sa...

Jättefint. Får nästan ont i ryggen när jag bara ser alla stenar. Man får väl börja gå skogspromenade MED skottkärran istället :)
Fast jag hittade nästan lika mycket sten när jag grävde ut min stora rosenrabatt förra sommaren...
Slutresultatet hos Salmi är ju hur fint som helst, smart med terassavsatser för att hålla jorden på plats.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ja, eller att man donerar en shoppingväska med rejäla hjul till skogsutflykterna! I vår trädgård finns det mest lera, tror inte man hittar så mycket sten...

Anonym sa...

Jättesnyggt! Vår tomt är helt plan annars hade jag gärna haft det sådär

Anonym sa...

Väldigt fint och en utmärkt idé, men man får inte ta sten utan markägarens tillstånd, är bra att tillägga...

Anonym sa...

Urläckert med stenar, det ger en så härlig kontrast till det annars så lummigt gröna.
Har själv massor med idéer som snurrar runt för min koloniträdgård. Minimalt med gräsmatta och istället grus, betong, sten och träflis. Dock ska jag behålla en liten plätt att spreta med tårna i.